onsdag 16. juli 2008

Eg likar artig bruk av musikk/video.

I løpet av de siste 10(?) årene har jeg konsumert store doser sno.sk8. videoer.

Jeg husker fortsatt hvor enormt tøft jeg syntes Shortysteamet var etter å ha sett "fulfill the dream". At soundtracket stort sett bestod av beatnuts og muskabeats var enda tøffere. Det samme gjaldt for Simple pleasures, selv om jeg ikke var like begeistret for Hieroglyffiks & Millencollin.

I den senere tid synes denne filmgenren å ha fått et noe mer raffinert musikalsk uttrykk.* I mine øyne er dette svært positivt. Modest mouse´s I came as a rat & The Shins´new slang er sanger jeg fortsatt trekker frem med jevne mellomrom. Jeg lytter, mimrer og minnes de gode stundene foran en BangOlufsen fra ca. 1970 (Takk Optigrab).

Poenget mitt, om jeg i det hele tatt har noe**, er at lyd & bilde kan sette spor om det blandes på riktig måte. En fantastisk sang kan løfte en middelmådig part, eller ihvertfall gjøre den mer seervennlig. På samme måte kan en dårlig sang ødelegge en ellers fin part***. En forferdelig sang kan også fremstå som morsom/artig, om den er brukt på riktig måte.

Et artig eksempel på dette snublet jeg over i Volcoms fin-fine film Let´s Live her om dagen.

Eksempel på forferdelig sang:


Eksempel på korrekt bruk av nevnte forferdelige sang:


Kombinert med morsom intro, fin stemning og Jake Duncombes mildt sagt sympatiske tryne, fremstår sangen i et helt nytt lys.

Den høres her ut som en lystig melodi med en fin ironisk tone. Kanskje.


På tross av at Duncombes skating stort sett kunne fått enhver melodi til å høres bra ut, er det ikke til å stikke under en stol at jeg er svært glad for at denne sangen kun figurer i introen.

Anywhooz, jeg mener med dette innlegget å stimulere til en slags debatt rundt musikk&film. Hva likte du, hva liker du og hvorfor liker du det?

God natt.




*Meget svulstig setning
**Setning lånt fra Mats
***Kontroversiellt? Teit påstand? Diskuter!

23 kommentarer:

Skiplo sa...

Sang/skating evt sang/snowboardkjøring er eit svært interresant fenomen. Eg syns drar fram mange viktige poeng i din flotte diskusjon. Ein ting eg syns er sentralt når det gjeld musikk i forhold til skateboardfilmar er heilheten, eller gjennomføringa om du vil. Eksempel: Alien Workshops mesterverk "Photosynthesis", særlig Jason Dills Part. Overgangar mellom musikken, altså mellom kjørarane sine partar er fint. Angåande Jason Dills part synst eg det er ein fantastisk kombinasjon av skating/musikk. Parten hans framstår som eit kunstverk (svulstig). Eit anna eksempel på genial gjennomføring av soundtrack er Blueprint's "Lost and found". Musikken framstår meir som filmmusikk, uten at det virker påtatt/klissete.

Eit spørsmål eg stiller meg når det gjeld musikk i forhold til partar er: bør musikken avspegle skatarens/snowb. personlighet/stil/musikksmak eller bør musikken brukast som eit verktøy for å få skatinga/snowboardkjøringa fram på ein tøffast måte? Eksempel: Vincent Alvarez sin chocolate part. Eg syns den songen fekk skatinga til å se ufattelig kul ut, men den ga ikkje noe inntrykk av Alvarez på samme måte som Radiohead gir oss eit personlig inntrykk av Dill.

Når eg var yngre syns eg Transworld var fantastisk gode til å lage film og kombinere det med musikken, Modus Operandi Og Sight Unseen var fantastisk.

Den verste filmen i forhold til musikk må være element filmen, kun beats lagd av ein og samme mann. Off. Det blir for upersonlig.

God natt!

guten sa...

Her er min favoritt part sang, transworld of course: (01:31 er highlight!!)
http://youtube.com/watch?v=8uuu22cJFo4

Ellers er eg enig.

guten sa...

Finfint eksempel på skatepart der musikken reflekterer personligheten til kjøreren. Agro. AVE & Iggy:
http://youtube.com/watch?v=8HlhtqYhjys



Ps. Har dere lagt merke til at MJ alltid har særdeles bra partsanger?
Tipper han nettopp hadde sett 24hr Party People når han redigerte yeah right parten sin. Manchestaah.

Hot chocolate: (OBS!OBS! sjå opp for meiningsløs skateboardfilosofering av verste sort, du må spole litt med andre ord)
http://youtube.com/watch?v=S9dQZtgabP4

Yeah right:
http://youtube.com/watch?v=cYPa9V54Ab8

Tar med den klassikeren her og. Sangen stod på reapet sammen med Bowie sin heros og blondie sin heart of glass i skateboardhallen i Førde ca 1999. Hoy!
http://youtube.com/watch?v=xNwcY7fkXBc

guten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
guten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
guten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
brrd sa...

Kent & skiplo, lag poster med videoene lagt ved!

då ser det ut som at me blogge sygt mye!

Skiplo sa...

Nb! Brrd: Eg får ikkje til å legga ved klippa her!

Mj e som regel flink ja, men syns dei to siste sangane i fully parten han var litt slappe.

Ellers syns eg enjoi var on point med musikken i Bag of suck, særlig i Louie og endå meir i Jerry Hsu sin part:

http://www.youtube.com/watch?v=h7QqTjUvGKM

Cass McCombs sangen flyt svært bra med Jerry sin skating, samtidig som den reflekterer hans personlighet som NY/Max Fish/epiclyltrd/hippistr. Sonic youth songen pssr suprt og.

Bør skateboardfilmar dra fram relativt/forholdsvis ukjente artistar som ei slags støtte-erklæring til den uavhengige scenen? Bør skateboardfilmar være forsiktige med å bruke kjente sanger? Burde Mj brukt Love will tear us apart eller burde han ha brukt ein mindre kjent Joy Division sang? Skateboardfilmar får nesten ein jobb som kulturformidlar.

Guten/Knt/shava, du forresten veldig on point med cairo parten.
Og scenen ca. 1.31 i den parten må seiast å vere eit høgdepunkt i heile filmen. Eg syns forøvrig Mj sin maple prt e kulare enn lakai prtn.

Må sei at Mike Carroll har særdeles bra songar, som passar skatinga hans ypperlig. Eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=IHtiXDSraMM

Ka e da ultimate bandet når det kommer til skateboardfilmar? Eg e jækla stoka på Dinosaur Jr, i Alien/Habitat filmar:

http://www.youtube.com/watch?v=4ae6tBhsou8

http://www.youtube.com/watch?v=GbY9QwZZN48

Dinosaur jr. e perfekt til skating!

Like godt denna og:

http://www.youtube.com/watch?v=9qiOJ0Ofz0I

Arto sin drømmepart/Penny sin prt i Sorry. Songen og redigeringen gir oss eit psykadelisk/eg går på sopp inntrykk av Penny, digg. Like også at han skate på ein spot som ligne på ein sopp, i <3 soppreferansa.

For å ikkje snakka om Arto sine to Bowie sanga, noe av da beste! Huske eg blei forelska i Bowie etter den filmen!

guten sa...

Bowie er en handsome man, lett å bli forelska.
Rulletekst favoritt:
http://www.imeem.com/kelvinmulcky/music/SYGQ3AIc/fridge_long_singing/

Skiplo sa...

Kva med når kjipe skatara bruke eit av dine fvrtbnd i prtn sin?
Da e noe av da kjipaste, tenk viss Sheckler/Jereme Rogers/Ronson Lambert hadde skata til the smiths!
Eg hadde vert vonbroten/såra evt svært skuffa og ikkje vist kor eg skulle gjøre av meg.

Ka musikksjanger foretrekk de i sktbrdfilmar? Eg veit at variasjon er viktig, men sei at du måtte høra på ein sjanger i sktbr filmar resten av livet...
*heavy metal type Metallica, Maiden osv osv
*90 talls hip hop type Nas/stillmatic, Biggie osv
*Nyare hiphop type lil wayne,young jeezy/snowman
* Gammal rock/oldies type the kinks, velvet underground, stones, Bowie Sabbath osv osv
* Indie type Band of Horses, Arcade fire osv osv (For mye brukt)
* Gamlare indie type Pixies, The smiths, Dino Jr
* Indie indie type ukjente band
* Skikkelig hard rock type slayer
* Elektronisk rock
osvosvosv.

Eg ville valgt gammal rock/oldies eller gammal indie, kanskje indieindie.

Ide: Kva md å posta songa som ikkje er brukt, men som kunne passa i sktbrdfilma? Det kunne vert artig.

guten sa...

Indieindie.

Den ideen din kippyo tenkte eg nettopp på sjølv.

Men nåke anna innanfor temaet:

Morsomt å sjå at sanger fra spillefilmer dukker opp i skateboardfilmer rett etterpå, og motsatt, F.eks:

Marie Antoinette, Windsor for the Derby - The Melody of a Fallen Tree -> Habitat, Inhabitants ->Dudes Dudes Dudes,Torey Pudwill.

Fight Club, The Pixies - Where Is My Mind? -> Dustin Dollin, Baker2g

Sub Zero - Real Life, Fred gall,Canned Heat - Going up the Country -> Clark Hassler, bag of suck -> Kiwi reklame -> Into the wild.

Bag of suck, Jerru Hsu, Sonic Youth - Superstar -> Juno.

The Life Aquatic with Steve Zissou, Mark Mothersbaugh - Ping Island -> Team truso

Om alle har en connection er vell heller tvilsomt, men morsomt dog.

guten sa...

Skal lage en post om det når eg kommer heim

Skiplo sa...

haha funny at du tok md team truso.
Syns forøvrig Josh Stewart (mannen bak static filmane) er svært flink i sine musikkvalg. Eks:

http://www.youtube.com/watch?v=S64moJ7MDqs

http://www.youtube.com/watch?v=TtVioMgEUqQ

Fan, eg har ikkje lyst på jobb, da e alt for kjekt her!

Daogen sa...

Dokker e jo faen mæ science. Plutselig eksploderte bloggemateriale. Dette temaet er veldig interessant og deilig, og jeg liker det.
Spesielt interessant er Skiplos spørsmål om musikkens rolle ift skatingen/snowboardkjøringen som presenteres. Det er artig å se hvor mange retninger man kan ta en film i, hvor godt det kan fungere - og hvor lett det er å dette av.

Dillparten, band of whoreses-stemning, Sorry og sånn er eksempler på ting som er over måte orkestrert; og som fungerer - noe jeg liker, men jeg liker også når folk klarer å lage godstemning uten å bruke sutresynging/tullemusikk.
Eksempler:

Husker hvor stoka jeg var da jeg så John Rattray i "Dying to Live" - med en av de mest joviale sangene jeg har hørt i shredfilm - kombinert med skating jeg ikke kan beskrive som annet enn subtil/banger.

http://www.youtube.com/watch?v=uhYId8Gbm5s

Bag of Suck er nevnt, men ingen har rørt ved den stemningssettende åpneren: Caswell Berry + Dead Prez= kødding-heaven. Husker hvor mange sukk og "tsk" jeg hørte blant kidsa på premièren fordi sangen ikke passet. Jeg syns det var perfekt.

http://www.youtube.com/watch?v=44yVWA-Nrpo

And so on

guten sa...

Det du sier om parts som er over orkestrert er litt interessant.

Ta begge sangene til guy mariano i lakai filmen som eksempel. Å bruke første singelen til både første og andre plata til band of horses synest eg blir altfor obvious. Personlig liker eg band of horses godt, men akkurat på the funeral og is there a ghost har dei skrudd litt for masse på knappene.

Begge sangene er super catchy, og kanskje det er akkurat det som gjør dei uegna i en skatepart. Catchy poppa sanger blir en fort lei. Når en bruker catchy hit låter i en skatepart, kan det kanskje gå utover parten? Kan skatinga bli smitta av eg-er-dritlei-denne-sangen-og-gidder-ikkje-høre-den-meir? En god skatepart skal en jo kunne sjå fleire ganger.

Dette er viktige spørsmål vi trenger svar på!!!! (!!!)

Men for all del, det funker jo egentlig jævlig bra. Eg bare overanalyserer og prøver å virke smart.

Eksempel på jævla, evt. jækla, fin band of horses låt, Daryl Angel, sett den millions:
http://youtube.com/watch?v=oT6O_S2sEQ4

Skiplo sa...

Mi meining:
Band of horses/Guy=for mye av det gode. For mye slow mo, vinkler osv.
Trur dei VIRKELIG hadde lyst å glorifisere Mariano som den andre Jesus Krist. Berre sjekk symbolikken i starten av parten hans. Opner døra til skateparken og frelsar verda!På ingen måte kritikk av Mariano. Første gong eg såg Guy parten holdt eg fan meg på å grina, men etterkvart blei eg litt lei.

Radiohead/Dill= Gir ein mye "råare" feeling

Eksempel på sang eg ikkje hadde hørt på til vanlig, men som gjør seg prfkt til Dustin Dollin i sight unseen:

http://www.youtube.com/watch?v=SvmPrPHx--4

Viktig spørsmål:
Er overanalysering sunt
a) Nei
b) Ja
c) Verken sunt eller usunt

guten sa...

Overanalysering og overfokusering er faktisk et problem i media i dag.
Eks1: Valla saken/Media=for mye av det gode.
Eks2: Bloggematerialet vs lefso=for mye av det gode.

Viktig spørsmål:
Er det en konspirasjon her?
a) Nei
b) Ja
c) Verken ja eller nei

Svaret er selfølgelig ja. Ein kan tydelig trekke paralleler mellom skateparts og media sin overfokusering/overanalysering i dag.

Dette er ikkje tilfeldig.

Eg er king kong.

Daogen sa...

Nå lurer jeg på en ting her. Det er jo velkjent at Skiplo ikke er så glad i ræggi. Men hva synes han om Cardiel-parten i Sight Unseen? Jeg er jo glad i Sizzla, og Cardsen er jo rææææææggi som faen. Footagen i parten legger liksom opp til noe grindcore eller noe dødmetall eller selvmordstendenser eller noe. Likevel blir det jo en veldig troverdig gjengivelse av hva som foregår inni hodet til John mens han drefser seg selv utenfor stokk og stein, når Holland og Hunt lar skateren selv bestemme. Konklusjon: Ræggilovers og Cardiel er stoka - men hadde det vært bedre å bruke noe annet, slik ræggyhaters ser det?

Skiplo sa...

Syns den songen passe til parten, passe til stilen hans, på samme måte som eg snakka om dustin dollin prtn. Ein song som blir kool fordi den passe til skatingen. Liksm.

Skiplo sa...

No syns eg du trekker konklusjonar ut av det blå Kent/Shavar evt guten.

Er valla saken ein metafor på vår overfokusering på musikk/prts? er det slik å forstå?

guten sa...

Kanskje.

Skiplo sa...

kanskje r ikkje eit godt nk svar på vktg sprsml.

guten sa...

Alternativ c