tirsdag 19. august 2008

Hva med en kjapp blogjob i smuget?

Jeg hilser eder fra tåken. Takk for den posten, Brrrd - på vegne av min lille familie. Han er helt rå, en hedonist av rang: spising, soving, chilling og doo-doo er det eneste han gidder å gjøre. Dette medfører at jeg må være voksen. Faen voksen suger, egentlig - men det går fint!

Jeg lurer på hva han kommer til å syns om skating og alle spinoffs (snowboard) og sånt. Første gang jeg sto på et skateboard var på Møhlenpris i ca 1988. Run DMC & Aerosmith på TV'en, jeg hadde et par fake Chuck Taylors som det sto "Hip Hop" på. Noen sa det var sånne sko man måtte ha for å skate. En rampegutt hadde brett, jeg fikk prøve det rundt en et blomsterbed. For meg var det liksom bare enda en sinnsykt kul leke, dem var det vel nok av.. men det var noe magisk med det. Så ble vel forbudet opphevet, og markedet oversvømt med billige "taiwan"-brett, samtidig som jeg flytta til Bodø med mora mi - så jeg fikk et sånt, neongult og grønt med en kobra på. Satt på det, sto litt på det, skrudde litt på det. Hørte etter hvert om "ollie", med tenkte på det som umulig. Prøvde litt. Så "Skate or Die" (Gleaming the Cube) og Back to the Future, så interessen ble holdt ved like. Skatetrenden tok imidlertidig slutt, og InterSport slo av 50% på alt skateutstyr. Jeg kjøpte meg et lilla Sims Pierre André (Senizergues, Etnies-mannen) deck, og skrudde de gamle plasttruckene på. De hadde ikke griptape, men det trengte jeg ikke (sa de)Klarte å gjøre en slags ollie etter hen hel dag med forsøk (fordi jeg ikke gadd å spille fotball med de andre), og viste det til mamma - men hun var ikke videre imponert. Den påfølgende vinteren prøvde jeg å stå ned bakken ved siden av NPS-railen på det, som et snowboard lizzm. Det sugde. Én miniski var mye fetere! Så, kanskje i 1992 eller 3 eller 4, var storesøstra mi sammen med en som heter Eyvind Bjørbæk - som hadde vært sponsa av Santa Cruz som førstegenerasjons skater i Bodø. Han lånte meg denne:



Og dermed var det faen meg gjort. Med denne videoen som eneste referansepunkt, gikk det stort sett i downhillcruising fra Hellmyrbruddet ned til forsøksgården. Sakte men sikkert gled jeg inn i skateboardets hypnotiske verden. I 1996 hadde jeg samlet nok info om hva som var The Shiiit kjøpte jeg mitt første "moderne" deck på Session i bergen, et Girl Tony Ferguson. Noen måneder senere hadde jeg bursdag og kjøpte trucker og hjul på Streetwear i Bodø. Fikk låne The Gærralong Gæng og Second Hand Smoke av Christian Albriktsen. Skata feil vei på brettet siden jeg trodde tailen skulle være størst, Jermo Vedal opplyste meg. Stoka, trodde han bare var hypp på å banke meg. Husker da jeg klarte å gjøre ollie på Tony brettet, over Pierre-brettet! Sykt!

Uansett: Hva skal være den første skatevideoen jeg skal vise min sønn?

1 kommentar:

brrd sa...

fy faen, HAMMERPOST mats!

stoka. første skatevideo, vanskelig valg... kanskje noe der folk hopper sykt høyt?

Ser liksom ikke for meg at unge williajam´en din er moden for Naugty i en alder av 0,33 år..