tirsdag 18. januar 2011

Farvel Til Tåpen

Fred har et hardt ytre. En tøffhet og barskhet som han annonserer gjennom rufsete og hullete denim og breiende oppførsel. Han er freidig og lekende frekk med jenter, kommanderende og dominant med gutter og respektert og respektabel blandt mandige menn. Men Karianne har vekket og belyst hans selvbevissthet fra et nytt perspektiv. Satt fokus på et svakt punkt han ikke visste han hadde. En sårbarhet. Hennes vakre stemme og sang er for ham som en sommerbris gjennom et vaklende korthus. Alt er opp til hennes nåde. Hennes vesen stryker langs hans skjøre konstruksjon, og vender hun brått om han, så raser han sammen. Hans maskuline skuespill kommer til kort i befatning med denne femme fatale.

Fred løfter røret pånytt og taster Karianne sitt telefonnummer. Det ringer en kort stund før hun svarer.

-Heisann.
-Hei det er Fred.
-Jeg ser det, jeg har lagret nummeret ditt.
-Ah, selvfølgelig, så fint. Jeg ville bare snakke med deg. Jeg har tenkt på deg.
-Å, du er da søt. Jeg har tenkt på deg også.
-Nei, du tuller.
-Nei, jeg har tenkt på deg.
-Virkelig?
-Ja virkelig. Jeg har tenkt på deg idag.
-Å, du er skjønn. Hva tenkte du på?
-Jeg lurte på når du skal ha fest, og hvilken musikk du kommer til å spille.
-Jeg vil spille det du vil høre.
-Å du er grei, men du bestemmer musikken selv.
-Jeg kan bestemme, men jeg vil høre det du vil høre.
-Å du er snill. Men du må bestemme vel?
-Jeg vil høre ditt musikk ønske.
-Å jeg kan ikke bestemme for deg.
-Jo, du kan det. Jeg vil det.
-Nei jeg vil at du skal bestemme.
-Ok. Jeg skal spille noe jeg vet du liker.
-Men du må like det selv.
-Ja, noe vi begge liker.
-Ja, noe vi begge liker, det blir koselig.
-Ja, det blir koselig. Jeg gleder meg.
-Jeg gleder meg også. Jeg gleder meg til å se deg.
-Jeg gleder meg til å se deg også. Jeg vil holde deg i hånden og kysse deg.
-Ikke foran alle.
-Jo foran alle. Jeg bryr meg ikke.
-Vi kan ikke kysse foran alle.
-Jeg vil kysse deg. jeg bryr meg ikke om hvem som er der.
-Jeg vil ikke kysse foran andre som er på festen.
-Greit. Vi skal ikke kysse foran alle. men jeg vil holde deg i hånden.
-Ja du kan holde meg i hånden.
-Greit, da snakkes vi på festen.
-Ja, vi snakkes der.
-Hadet så lenge.
-Hadet.

Fred la på telefonen og stoppet opp et øyeblikk mens han nøt etterdønningene av samtalen. Som en frisk vin der de fruktige druene legger sin smak på tungeflaten og vekker minner om varme solfylte tidlige høstdager med ennå grønt gress og søte epler i trærne.